Skip to main content

در هنگام ساخت یک خانه‌ی جدید یا بازسازی یک خانه ویلایی، معمولاً یکی از چیزایی که مورد توجه قرار می گیرد، معماری و نحوه اجرای سقف خانه می باشد. یکی از پر استفاده ترین سقف های موجود انواع مختلف سقف شیبدار می باشد. دلیل آن نیز این است که از نظر معماری و زیبایی ظاهری انواع سقف شیبدار به نسبت انواع دیگر برتری دارند. سقف های شیبدار هم از یک نوع تشکیل نشده‌اند و انواع مختلفی دارند. برای همین در هنگام انتخاب بین انواع مختلف سقف شیبدار ممکن است تا با مشکلاتی مواجه شویم. واقعیت این است که سقف و بام تأثیر زیادی بر روی نمای ساختمان و ظاهر کلی آن دارد؛ برای همین همین موضوع است که انتخاب آن می تواند مشکل باشد. تفاوتی هم که میان انواع سقف شیبدار وجود دارد، تفاوت های هندسی است و در این نوشتار نیز قصد داریم تا با این تفاوت ها و انواع سقف شیبدار از نظر هندسی و غیره آشنا شویم.

۱. سقف شیبدار معمولی

سقف شیبدار یا شیروانی معمولی یکی از انواع سقف شیبدار است که از یک مثلث ساده تشکیل شده و در واقع مقطع عرضی آن یک مثلث است. این نوع سقف یکی از پر استفاده ترین و محبوب ترین انواع سقف شیبدار در کشور ایالات متحده می باشد. از مزایای آن می توان به هدایت برف و باران به سمت پایین اشاره کرد و هم چنین این که یک فضای زیر شیروانی به وجود می آید که می توان از آن استفاده های مختلفی کرد. هم چنین طراحی و اجرای ساده آن باعث می شود که کار ساخت آن ساده و کم هزینه باشد. از مشکلات آن می توان به ضعف آن در برابر وزش بادها و طوفان های شدید اشاره کرد. البته این مشکل بیشتر در زمانی پیش می آید که این نوع سقف به شکل استاندارد و بر اساس آیین نامه های موجود اجرا نشده باشد. اگر از این نوع سقف در مناطقی که در آن ها وزش بادهای شدید وجود دارد استفاده می کنید، باید دقت کنید که کار ساخت و نصب آن به دقیق ترین شکل ممکن انجام شود تا مطمئن شوید که هیچ مشکلی برای آن به وجود نمی آید.

۲. سقف هیپ

سقف هیپ یکی از انواع سقف شیبدار است که شکل آن به صورتی است که سقف از هر چهار طرف دارای شیب می باشد. تمام کناره ها دارای طول یکسان می باشد و با زاویه‌ی یکسان به هم می رسند. سقف هیپ نسبت به نوع قبلی یعنی سقف شیبدار معمولی دارای مقاومت بیشتری است. شیب یکسان در هر چهار طرف این نوع سقف باعث می شود تا دوام بیشتری در آن ایجاد شود. استفاده از این نوع سقف در مناطقی با برف و یا باد فراوان بسیار مناسب می باشد و توصیه می گردد. شکل سقف به خوبی برف را به سمت پایین هدایت می کند. عیب این سقف فقط این است که نسبت به سقف شیبدار معمولی دارای هزینه های بیشتری برای طراحی و ساخت است و طبعاً فرایند ساخت آن نیز کمی دشوارتر می باشد. در این نوع سقف هم لازم است تا در هنگام اجرا و نصب، تمامی مسائل آیین نامه و ایمنی رعایت گردد.

۳. سقف فرانسوی

سقف فرانسوی یا سقف منسرد (mansard) یکی از انواع سقف شیبدار است که دارای چهار کناره‌‌ای با دو شیب متفاوت می باشد. شیب کناری یا شیب دوم بسیار تند و با درجه‌ی بسیار بالا می باشد. در انواع مختلف این نوع سقف، شیب کناری به صورت کاملاً صاف یا خمیده ساخته می شود. مزیت مهم این نوع سقف این است که در زیر آن یک فضای بسیار عالی برای استفاده‌ی اعضای خانه به وجود می آید. همچنین از نظر ظاهری نیز بسیار عالی می باشد. تنها عیب آن این است که استفاده از این نوع سقف برای مناطقی که بسیار برفی هستند، مناسب نیست.

ادامه مطالب…

بررسی انواع سقف شیروانی

بررسی انواع سقف شیبدار

تاثیر سقف شیبدار بر نما

نحوه اجرای سقف شیروانی فلزی

مزایای سقف شیروانی

بررسی انواع آلاچیق

Leave a Reply