Skip to main content

در مطالب قبلی به بررسی ۹ نوع از انواع مختلف سقف شیبدار پرداختیم. انواع سقف شیبدار تنها در هندسه تفاوت دارند و البته این تفاوت های هندسی، باعث می شود که ویژگی های مختلفی در آن ها پدید آید. در این نوشتار به ادامه‌ی بررسی می پردازیم.

۱۰. اجرای سقف شیروانی جعبه‌ای

سقف جعبه ای

سقف جعبه‌ای یکی از انواع سقف شیبدار است که به صورت نامتقاران طراحی شده است به این صورت که یک طرف آن دارای صفحه‌ای با اندازه‌ی بزرگ تر است. شکل گیری این نوع سقف در گذشته ها به علت نیاز به فضای بیشتر بوده است. آمریکایی ها در ابتدا متوجه شدند که با این روش می توانند با صرف مواد کم تر، فضای بیشتری نسبت به سقف شیبدار معمولی ایجاد کنند. به این ترتیب بود که خانه هایی با این نوع سقف شکل گرفت.

شیب بالای این نوع سقف باعث می شود تا آب باران به خوبی به پایین هدایت شود. هم چنین شکل نامتقارن آن باعث می گردد تا نسبت به سقف شیبدار معمولی دارای دوام بیشتری باشد. هم چنین نسبت به دیگر انواع سقف شیبدار فضای بیشتری را پوشش می دهد.

در مقابل طراحی و اجرای این نوع سقف ممکن است کمی پیچیده باشد و به همین علت شاید برخی هزینه های آن نسبت به دیگر انواع سقف شیبدار افزایش یابد. هم چنین با وجود این که فضای مورد پوشش افزایش می یابد، اما ممکن است در برخی اتاق ها سقف کوتاه تر از حد معمول باشد.

۱۱. اجرای سقف شیروانی دندانه‌ای

 

سقف دندانه‌ای

سقف دندانه‌ای یکی از انواع سقف شیبدار است که در آن سقف ها به صورت موازی و در یک راستا قرار می گیرند و در واقع شیب تنها به یک سمت وجود دارد. همان طور که از نامش نیز پیداست، این نوع سقف از مقطع عرضی شبیه به دندانه های یک اره می باشد.

از این نوع سقف در ابتدا در ساختمان های صنعتی استفاده می شد، اما امروزه در خانه های مدرن نیز استفاده می شود. مزیت مهم این نوع سقف این است که می توان بر روی آن پنجره نصب کرد و به این ترتیب از نور طبیعی نهایت بهره را برد. هم چنین هر چه ارتفاع آن بیشتر باشد، فضای بیشتری را در اختیار ساکنین خانه قرار می دهد.

به طور کلی استفاده از این نوع سقف به علت طراحی خاص آن سازگاری خوبی با محیط زیست نیز دارد و می توان بر روی آن از پنل های خورشیدی نیز استفاده کرد. در مقابل پیچیدگی های طراحی و ساخت این نوع سقف باعث می شود تا نسبت به دیگر انواع سقف شیبدار دارای قیمت بالاتری باشد. هم چنین این نوع سقف نیاز به مراقبت و نگهداری مداوم دارد که همین موضوع باعث افزایش هزینه ها می گردد. وجود پنجره بر روی آن باعث می شود تا در هوای بارانی یا برفی احتمال نشت آب به داخل وجود داشته باشد. هم چنین به طور کلی استفاده از این نوع سقف در مناطقی که برف سنگین می بارد توصیه نمی شود.

۱۲.اجرای سقف شیروانیخمیده

سقف خمیده

سقف خمیده یکی از انواع مختلف سقف شیبدار است که صفحات آن به صورت خمیده تعبیه می شوند. این نوع سقف یک نوع طراحی بسیار مدرن و یکتا دارد و میزان خمیدگی آن در مدل های مختلف می تواند متفاوت باشد. این نوع سقف ها از نظر ظاهری زیبایی خاصی دارند و حتی به داخل خانه نیز زیبایی خاصی اعطا می کند. همان طور که اشاره شد، شیب و میزان خمیدگی این نوع سقف می تواند متفاوت باشد.

به طور مثال در مناطقی که بادهای شدید وجود دارد، شیب کم تر مناسب تر و با دوام تر است. در مقابل در مناطقی که باران و برف شدید می بارد، طبیعتاً شیب بیشتر مناسب تر است. تنها نکته‌ای که در مورد این نوع سقف وجود دارد این است که خمیدگی و شکل پیچیده‌ی آن باعث می شود تا هزینه‌ی بیشتری نسبت به دیگر انواع سقف شیبدار داشته باشد.

 

 

Leave a Reply