Skip to main content

  پروفیل مناسب برای سقف شیروانی (خرپا)

پروفیل مناسب برای سقف شیروانی بستگی به نقشه و زیرنبا و فاصله ستونها و دهانه خرپا ها دارد

طول خرپا تا 5 متر را میتوان از پروفیل 40*60 و30*50 استفاده کرد البته با رعایت فاصله داخلی خرپاها و اتصالات و بادبندها. تا فاصله 12 متر را میتوان از پروفیل 40*80 استفاده کرد و طول بیشتر را حتما از روی نقشه باید ساخت.البته طریقه محاسبه شیب خرپا و ساخت خرپا را قبلا همینجا توضیح دادم

پروفیل سقف شیروانی

پروفیل سقف شیروانی

پروفیل مناسب برای سقف شیروانی (تیرریزی)

پروفیل مناسب برای سقف شیروانی بستگی به فاصله خرپا ها از هم و متراژ بنا دارد. با چند مثال خدمتتون عرض میکنم. اگر فاصله خرپا تا 2.5 متر باشد ، میشود از پروفیل 40*40 در تیرریزی سقف شیروانی استفاده کرد. اگر فاصله خرپاها 3.5 متر باشد میشود از پروفیل 40*60 استفاده کرد . اگر 4 متر باشد باید از پروفیل 40*80 استفاده کرد. فاصله تیرریزی پروفیل سقف شیروانی بستگی به ورق پوشش سقف شیروانی متفاوت است.

 می خواهم در این مقاله در مورد پروفیل یا قوطی کشی سقف شیروانی، اطلاعات مهمی را به شما دوستان عزیز بدهم. ما امروز می خواهیم فقط در مورد پروفیل استفاده شده در صنعت ویلاسازی یا سقف شیروانی صحبت کنیم. مهمترین و اصولی ترین پروفیل استفاده شده در سقف شیروانی اول از ستون 10*10 یا 11*11 یا 12* 12 در ساخت خرپا و شیروانی استفاده می شود.

پروفیل سقف شیروانی

پروفیل سقف شیروانی

پروفیل مناسب برای سقف شیروانی

معمولا برای سقف شیروانی از قوطی 2 میل استفاده می شود و بیشترین ابعادی که روی سقف شیروانی قابل استفاده است، ابتدا از قوطی 20*20، 30*20، 30*30، 50*30، 60*30، 40*40، 60*40 و 80*40 است و نبشی کار شده، نبشی 3*3 می باشد. ابعاد قوطی ها خیلی بیشتر از این است و ما فقط به سقف شیروانی اشاره کردیم

پروفیل یا نیم‌رخ یا رُخ‌نما (به انگلیسی Profile) از نظر واژگان به معنای مقطع ثابت و طول بسیار است که در اصطلاح ساختمان‌سازی و ماشین‌سازی برای قطعات فولادی به‌کار می‌رود، که به اشکال گوناگون ساخته می‌شود.

انواع پروفیل

پروفیل ها به صورت‌های گوناگون توسط کارخانجات ذوب‌آهن ساخته می‌شوند:

  1. تیر آهنIPE

  2. تیرآهن IPB

  3. تیر آهن INP

  4. نبشی

  5. قوطی

  6. ورق

  7. تسمه

  8. ناودانی UNP

  9. میلگرد

  10. لوله

  11. سپری

  12. لاپه یا زد Z

  13. پروفیل های در و پنجره

کاربرد پروفیل

  • از انواع تیر آهن و نبشی و ناودانی در صنعت ساختمان سازی نظیر تیر و ستون وال پست و غیره استفاده می شود.
  • از انواع ورق با ضخامتهای مختلف در صنایع ماشین سازی و ساختمان استفاده می شود نظیر ساخت ستون به صورت باکس
  • پروفیلهای مربع و مستطیل با مقاطع کوچک به عنوان نرده های فلزی برای در و پنجره منازل، کناره راه پله ها و همچنین نرده کشی اطراف دیوارهای کارخانجات و زمینهای محصور شده و نرده پیاده روها و خیابانها بکار می روند.
  • پروفیلهای مربع و مستطیل(قوطی) با مقاطع بزرگتر که معروف به ستونی می باشند موارد استفاده متعددی در صنعت و ساختمان سازی دارند این پروفیل ها که در مقاطع مربع ساخته می شوند در ساختن ستون و اسکلت فلزی ساختمانها بکار روند. همچنین اگر این پروفیلها با مشخصات فیزیکی قابل اطمینانی ساخته شوند می توانند در ساختن شاسی تریلرها و نفت کش ها استفاده شوند.
  • از پروفیلهای قوطی مربع و مستطیل درصنایع خودروسازی نیز استفاده می شود.
  • از پروفیلهای قوطی مربع در ساختن پایه میز و صندلی نیز استفاده می گردد.
  • پروفیل هایی که به صورت Z تهیه می شوند اکثراً برای پوشش سقف سوله ها بکار می روند.
  • پروفیلهای نبشی و ناودانی با روش نورد سرد نیز تولید می شوند. از پروفیلهای نبشی می توان در ساختن چهارچوب درهای بزرگ آهنی و انواع قالب های فلزی بکار رفته در ماشین آلات استفاده کرد. ناودانی های کوچک در مواردی نظیر در کرکره ای مغازه ها بکار می روند.
خرپا شیروانی

خرپا شیروانی

پروفیل مناسب در قوطی کشی سقف شیروانی

سقف شیروانی به سقف سبک معروف و مشهور است و به همان دلیل هم از انواع پروفیل های سبک برای اجرای سقف شیروانی استفاده میکنند. لازم به ذکر است سبک نسبت به حجم پروفیل برای سقف شیروانی بهتر است. ((پروفیل مستطیل نسبت به تیرآهن))

ساخت و اجرای سقف شیروانی فلزی

سقف های شیب دار سقف هایی هستند که بیست الی شصت درصد شیب داشته باشند. این سقف ها میتوانند یک یا چند شیب داشته باشند.

به دبل سبک بودن وزن و مواد به کار رفته شده نسبت به سقف های دیگر ایمنی بهتری رادارد. بین لایه بیرونی و اهن کشی سقف از عایق پنبه یا فوم استفاده میشود. که دما و حرارت ساختمان به هدر نرودبرای استفاده از سقف های شیروانی بایدمشخص کرد که این سقف را به چه شیب و زاویه بسازند.

آن ها را بررسی کنیم؛ سقف های شیب دار به دلیل وزن کم مصالح مصرفی ایمن تر از سایر سقف ها عمل می کند.سایز قوطی سقف شیروانی

معمولا بین لایه بیرونی و آهن کشی سقف از عایق های حرارتی و صوتی پشم شیشه و پشم سنگ و یا فوم استفاده می گردد که حرارت و دمای ساختمان به هدر نرود و در انرژی مصرفی صرفه جویی شود.سایز قوطی سقف شیروانی

مهم ترین نکته ای که باید در اجرای سقف شیروانی فلزی به آن توجه شود این است که مشخص کنیم که می خواهیم این سقف را به چه زاویه و چه شیبی بسازیم.سایز قوطی سقف شیروانی

معمولاً دو انتخاب برای شما وجود دارد: سقف شیروانی با شیب کم  و یا سقف شیروانی با شیب زیاد.

Leave a Reply