Skip to main content

در مطالب قبلی به بررسی ۶ نوع از انواع مختلف سقف شیبدار پرداختیم. انواع سقف شیبدار تنها در هندسه تفاوت دارند البته این تفاوت های هندسی، باعث می شود که ویژگی های مختلفی در آن ها پدید آید. در این نوشتار به ادامه‌ی بررسی انواع سقف شیبدار و سقف شیروانی می پردازیم.

۷. سقف جرکینهد

سقف جرکینهد

 

۸. سقف پروانه‌ای

سقف پروانه‌ای

 

سقف پروانه‌ای یکی از انواع سقف شیبدار است که در واقع شکلی v مانند دارد و از دو صفحه تشکیل شده است. دو صفحه‌ به جای این که رو به بالا شیب داشته باشند. رو به پایین شیب دارند و در پایین به هم می رسند. اجرای سقف شیروانی پروانه‌ای به خاطر مدرن بودن، صرفه اقتصادی و سازگاری با محیط زیست طرفداران زیادی دارد و بسیار پراستفاده است.

مزیت این نوع سقف این است که در زوایای بالایی آن امکان نصب پنجره وجود دارد و این باعث می شود تا خانه بتواند به خوبی از نور طبیعی بهره ببرد. هم چنین در زمستان با دریافت انرژی نور خورشید، مصرف انرژی برای گرم کردن خانه نیز کاهش می یابد. در وسط این نوع سقف یک فضای دره مانند به وجود می آید که برای جمع آوری آب باران بسیار مناسب است. خصوصاً در مناطق خشک و با بارندگی کم که لازم است تا آب باران ذخیره شود، خیلی به کار می آید.

معمولاً این قسمت به وسیله‌ی یک لوله به یک منبع ذخیره آب متصل می شود. هم چنین بر روی این سقف می توان پنل های جذب انرژی خورشیدی نصب کرد. از این روست که این نوع سقف سازگار با محیط زیست نامیده می شود. از طرفی هم باید اشاره کرد که به خاطر پیچیدگی های موجود در طراحی و ساخت این نوع سقف، هزینه‌ی آن نسبت به بقیه‌ی انواع سقف شیبدار بیشتر است.

 

۹. سقف کلاهکی

 

سقف کلاهکی که با نام سقف گوشواره‌ای نیز شناخته می شود، یکی دیگر از انواع مختلف سقف شیبدار است . که در آن دو صفحه با شیب های متفاوت قرار گرفته است. صفحه‌ی بالایی شیب بسیار تند و صفحه‌ی پایینی شیب کم تری دارد. به نوعی می توان گفت که این سقف، برعکس شده‌ی سقف فرانسوی است. صفحه‌ی پایینی که شیب کمتری دارد می تواند برای قسمتی از حیاط هم به عنوان سایه بان عمل کند.

از این نوع سقف شیروانی به طور معمول در خانه های مسکونی استفاده نمی شود. در کشور فرانسه و هم چنین در ایالت های لوئیزیانا و می‌سی‌سی‌پی این نوع سقف دیده می شود. مزیت این سقف این است که قسمت بالایی آن باعث می شود تا فضایی هر چند کوچک به عنوان انباری در زیر سقف به وجود بیاید. هم چنین برای این فضا می توان پنجره نیز در نظر گرفت. در طرف مقابل هم گفته می شود هزینه های ساخت این نوع سقف نسبت به دیگر انواع سقف شیبدار زیاد است . علت آن هم پیچیدگی در طراحی و ساخت آن می باشد.

 

 

Leave a Reply