Skip to main content

سقف شیروانی یکی از محبوب ترین انواع سقف ها است. و مدل نمای خانه محسوب می شود که در کشور ما طرفداران بسیاری دارد . خصوصاً در مناطق شمالی از آن استفاده های فراوانی می شود. جالب است بدانید این محبوبیت اجرای سقف شیروانی در ایران اختصاصی نیست و در کشورهای خارجی نیز وجود دارد. به طور مثال اجرای سقف شیروانی در کشورهای ایالات متحده و کانادا نیز از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. شرکت های بزرگ و مجهزی نیز برای اجرای سقف شیروانی در این کشورها وجود دارد. از سقف شیروانی که نوعی سقف و نمای سنتی به حساب می آید، بیشتر در خانه های ویلای استفاده می شود.

انواع مختلفی نیز از سقف شیروانی هم از جهت اندازه و شکل و هم از جهت جنس وجود دارد. که البته در این جا قصد و هدف ما پرداختن به آن ها نیست. در این نوشتار قصد داریم تا به بررسی مزایا و معایب مختلف اجرای سقف شیروانی. به این ترتیب شما قادر خواهید بود تا شناخت خوبی از این نوع سقف به دست آورید. و در انتخاب خود تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

مزایای اجرای سقف شیروانی

در ابتدا به مزایای اجرای سقف شیروانی می پردازیم. همان گونه که مشخص است اجرای سقف شیروانی مزایای بسیاری دارد. وگرنه دلیل استفاده‌ی گسترده از این نوع سقف در ایران و دیگر نقاط جهان توجیه پذیر نبود. اولین و شاید مهم ترین مزیت اجرای سقف شیروانی این است که ساخت و نصب این نوع سقف به دلیل شکل و طرح ساده‌اش بسیار ساده تر و ارزان تر از انواع دیگر است. هم چنین با استفاده از سقف شیروانی، یک فضای تازه و جدید در زیر آن به وجود می آید که می توان از آن استفاده های مختلفی کرد. وگرنه در انواع دیگر سقف چنین فضایی به این شکل به وجود نخواهد آمد یا به این اندازه بزرگ نیست.

مزیت بزرگ دیگر آن که در واقع دلیل اصلی اجرای سقف شیروانی در ایران می باشد، این است که به علت شیبدار بودن، آب باران و برف را به صورت خودکار به پایین منتقل می کند. هم چنین در صورت بارش سنگین برف نیز سقف به هیچ وجه دچار مشکل نمی شود. و برف روی آن به راحتی می تواند زدوده شود. هم چنین بد نیست بدانید که سقف های شیروانی به تهویه هوا نیز کمک می کنند و شکل آن ها کمک می کند تا هوا در خانه به صورت بهتری جریان داشته باشد.

معایب اجرای سقف شیروانی

احتمالاً یکی از بزرگ ترین معایب سقف شیروانی، ضعف آن ها در برابر بادهای شدید است. این ضعف بیشتر به ساختار سقف برمی گردد و البته برای مناطقی که در آن ها بادهای شدید نمی وزد، جای نگرانی ندارد. مورد بعدی شاید بیشتر نکته باشد تا عیب و آن هم این است که این نوع سقف اگر به صورت مناسب توسط قاب هایش پشتیبانی نشود، احتمالاً فروریختن آن وجود دارد.

چیزی که باید در طراحی و نصب توجه ویژه‌ای به آن بشود. طراحان و کارشناسانی که سقف شیروانی را طراحی و نصب می کنند، اگر طبق آیین نامه های موجود عمل کنند و تمامی موارد ایمنی را به درستی رعایت کنند، هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد. در واقع این مشکلات زمانی به وجود می آید که به آیین نامه های موجود در این زمینه بی توجهی می شود و به دلایل گوناگون آن ها را نادیده می گیرند. هم چنین توصیه می شود که همواره و خصوصاً بعد از وزش بادهای شدید، وضعیت سقف خانه‌ی خود را چک کنید و اگر حتی کوچک ترین مشکلی به وجود آمده بود، با اشخاص ذی صلاح تماس بگیرید تا در اسرع وقت برای رفع عیب یا عیوب آن اقدام نمایند.

Leave a Reply