Skip to main content

سقف شیبدار یک نوع نمای ساختمان کلاسیک و قدیمی محسوب می شود که احتمالاً تصویرش با رویایی که بسیاری از یک خانه‌ی رویایی دارند، گره خورده است. البته قدیمی بودن در این جا یک گزاره‌ی منفی نیست. چرا که با وجود این که سال هاست از سقف شیبدار استفاده می کنیم، این نوع نمای ساختمان به هیچ وجه از مد نیفتاده و همچنان در جداول محبوبیت و پر استفاده بودن انواع مختلف نمای ساختمان، در رتبه های بالا قرار دارد. نکته‌ی جالبی که شاید تا به حال به آن دقت نکرده باشید این است که کودکان همواره در اولین نقاشی هایشان و اول تصویرسازی هایشان از یک خانه، نمای ساختمان با اجرای سقف شیبدار را تصویر می کنند. از این روست که به طور قطع معتقدیم سقف شیبدار تأثیر به سزایی بر روی نمای ساختمان دارد و در این جا قصد داریم تا به بررسی جنبه های مختلف آن بپردازیم.

 

تاریخچه نمای ساختمان با سقف شیبدار

استفاده از سقف های شیبدار در نمای ساختمان آنقدر به شکل مدرن رقم می خورد که گاهی فراموش می شود که این نوع معماری، پدیده‌ای مدرن نیست. ریشه‌ی استفاده از سقف های شیبدار به زمان روم و یونان باستان بازمی گردد و نخستین بار در معماری های رومی و یونانی بوده که چنین چیزی مشاهده شده است. در یونان باستان ساخت چنین نوع سقف هایی نوعی هنر به شمار می رفته و ساختمان هایی از این دست جزو شاهکار ها محسوب می شدند. این موضوع احتمالاً به خاطر پیچیدگی های معماری ساخت چنین سقف هایی در آن زمان بوده است. امروزه می بینیم که ساختمان آکادمی ملی یونان نیز از چنین نمای ساختمانی بهره برده است. در ایران هم از عهد قدیم از این نوع سقف ها در خانه ها استفاده می شده است. به خصوص در مناطق شمالی و نقاطی که میزان بارندگی در آن بسیار بالاست.

 

معماری باستانی، سقفی مدرن

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، با وجود این که این نوع معماری و این نوع نمای ساختمانی ریشه های باستانی دارد، اما ویژگی های ظاهری و ذاتی مدرن آن باعث شده است تا این پدیده در معماری مدرن نیز ادامه داشته باشد. امروزه راه ها و شکل های متفاوتی نیز برای اجرای سقف های شیبدار به وجود آمده است که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود می باشد. اگر قصد اجرای چنین نوع سقفی در خانه‌ی خود را دارید یا می خواهید که سقف موجود خود را ترمیم و بازسازی کنید، حتماً با اشخاصی که در این زمینه تجربه و صلاحیت دارند مشورت کنید تا بهترین راه را پیدا کنید. امروزه گزینه های زیادی در اختیار شماست که به شما اجازه می دهد تا یک نمای ساختمانی ایده آل و البته یکتا برای خانه‌ی خود داشته باشید.

تأثیر بر روی نمای ساختمان

خانه های ویلایی به طور کلی دارای جاذبه های خاص خود هستند و این موضوع با استفاده از سقف های شیبدار در نمای ساختمان چندین برابر نیز می شود. این نکته در تصاویر خانه هایی با نمای ساختمانی با سقف شیبدار به خوبی قابل درک است. وقتی در زمان و مکان مناسب از این نوع نمای ساختمانی استفاده می شود، به خوبی مشاهده می کنیم که نتیجه‌ی آن و در واقع خانه‌ای که ساخته شده است، چگونه تمامی نگاه ها را به سمت خود معطوف می نماید.

نکته‌ی قابل توجه این است که سقف های شیبدار دیگر صرفاً به صورت ساده اجرا نمی گردند و از طرح ها و اشکال مختلفی می توان در آن ها استفاده کرد که هر کدام یک معماری منحصر به فرد برای خانه به وجود می آورند. از این رو می توان گفت که سقف های شیبدار در عین سادگی می توانند معماری های پیچیده و درخشانی برای خانه‌ی شما بیافرینند.

 

Leave a Reply