Skip to main content

در مطالب قبلی به بررسی ۱۲ نوع از انواع مختلف سقف شیبدار پرداختیم. انواع سقف شیبدار تنها در هندسه تفاوت دارند و البته این تفاوت های هندسی، باعث می شود که ویژگی های مختلفی در آن ها پدید آید. در این نوشتار به ادامه‌ی بررسی انواع سقف شیبدار می پردازیم.

۱۳. سقف هرمی

انواع سقف شیروانی

سقف هرمی یکی از انواع سقف شیبدار است که به نوعی یکی از زیر مجموعه های سقف هیپ محسوب می شود. هر چهار طرف آن در نقطه‌ای در بالای سقف به هم دیگر می رسند. هیچ صفحه‌ی عمودی ای نیز در آن وجود ندارد. از سقف های هرمی بیشتر برای ساختمان های کوچک استفاده می شود. هم چنین استفاده‌ی دیگر از این نوع سقف به سازه های کمکی نظیر استخر، گاراژ و انباری مربوط می شود. مزیت مهم این نوع سقف این است که در برابر وزش بادهای شدید کاملاً مقاوم است. برای همین موضوع در بین انواع مختلف سقف شیبدار بهترین انتخاب برای مناطقی با بادهای شدید، سقف هرمی بهترین انتخاب است.

سقف هرمی فضایی اضافی نیز در بالای خانه به وجود می آورد که ساکنین می توانند استفاده های مختلفی از آن بکنند. در مقابل هم به دلیل پیچیدگی های موجود در طراحی و ساخت این نوع سقف هزینه‌ی آن نسبت به دیگر انواع سقف شیبدار بیشتر است.

۱۴. سقف گنبدی

انواع سقف شیروانی

سقف گنبدی همان طور که از نامش پیداست به شکل گنبد ساخته می شود و یکی از انواع سقف شیبدار محسوب می گردد. این نوع سقف برای ایجاد یک نما و ظاهر زیبا و یکتا فوق العاده انتخاب مناسبی است. سقف های گنبدی از نظیر زیبایی و دوام بسیار عالی هستند. یکی از معایب آن نیز این است که به دلیل پیچیدگی بالای طراحی و اجرای آن، هزینه های اجرایی آن نسبت به دیگر انواع سقف شیبدار فوق العاده بالا می باشد. با این حال بسته به اندازه‌ی سازه ممکن است سقف های پیش ساخته موجود باشد.

۱۵. سقف ترکیبی

انواع سقف شیروانی

آخرین نوع سقفی که در میان انواع سقف شیبدار به آن می پردازیم سقف ترکیبی است که در آن از انواع مختلف سقف که پیش از این معرفی کردیم استفاده شده و نتیجه‌ای پدید آمده که از لحاظ کارایی و زیبایی بسیار کارامد می باشد.

انواع سقف شیروانی

مثلاً یک خانه می تواند در قسمتی از آن دارای سقف هیپ و در قسمتی دیگر دارای سقف شیبدار معمولی باشد و در نقطه‌ای دیگر از سقف اسکلیون استفاده کند. استفاده از انواع مختلف سقف بر روی یک خانه ویلایی این مزیت را دارد که زیبایی معماری آن را افزایش می دهد. هم چنین اجازه می دهد تا در هر نقطه از سقف مناسب همان نقطه استفاده نماییم. در مقابل هر چه تفاوت ها و پیچیدگی های این نوع سقف افزایش یابد، هزینه های مربوط به آن نیز نسبت دیگر انواع سقف شیبدار افزایش می یابد. استفاده از انواع مختلف سقف شیبدار باعث می گردد تا مواد و مصالح مصرفی مورد نیاز افزایش یابد و بر هزینه های اجرایی نیز افزوده شود. در قسمت هایی که سقف های مختلف به یکدیگر اتصال پیدا می کنند، همواره ضعف هایی وجود دارد و ممکن است دچار ترک خوردگی یا نشت آب شوند.

نتیجه

برای انتخاب سقف همواره به این نکات توجه داشته باشید که چه نوع سقفی برای محل زندگی شما مناسب است و چه نوع سقفی نیست. به طور مثال اگر در یک منطقه‌ی برفی زندگی می کنید، سقف هایی با شیب زیاد که به راحتی برف را به پایین هدایت می کنند مناسب هستند. به این ترتیب می توانید گزینه های بسیاری را از فهرست خود حذف کنید و از فهرست نهایی نیز بهترین انتخاب را داشته باشید. برای رسیدن به یک خانه رویایی باید تک تک جزئیاتی که مطرح شده را حتماً در نظر بگیرید.

 

Leave a Reply