Skip to main content

خرپا (به انگلیسی: Truss) سازه‌ای صلب از واحدهای مثلثی شکل است که از اتصال اجزای باریک و بلند ساخته شده‌است. اعضای خرپا توانایی تحمل نیروهای کششی و فشاری را دارند.

photo_۲۰۲۳-۰۸-۱۶_۱۷-۲۵-۲۹

نقشه خرپا دهانه 8 متر

photo_۲۰۲۳-۰۸-۱۶_۱۷-۲۶-۰۳

خرپا دهانه 10 متر

photo_۲۰۲۳-۰۸-۱۶_۱۷-۲۶-۰۲

خرپا دهانه 10 متر

photo_۲۰۲۳-۰۸-۱۶_۱۷-۲۶-۰۳ (2)

خرپا دهانه 10 متر

photo_۲۰۲۳-۰۸-۱۶_۱۷-۲۶-۰۳ (3)

خرپا دهانه 10 متر

photo_۲۰۲۳-۰۸-۱۶_۱۷-۲۶-۰۴

خرپا دهانه 10 متر

photo_۲۰۲۳-۰۸-۱۶_۱۷-۲۶-۰۳ (4)

خرپا دهانه 10 متر

خرپاها دهانه 8 متراز جملهٔ ساده‌ترین سازه‌های باربر هست  که در کل به عنوان سازه خمشی عمل نموده و در سقف‌ها، پل‌ها، و سازه‌های هوا و فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند. دراین گونه سازه‌ها به علت عدم وجود نیروی برشی و لنگر خمشی در تک تک اعضاء متشکله خرپا، اتصالات باید به صورت مفصلی مدل شود.

خرپا شیروانی بر حسب تعریف از مجموعه‌ای از اعضایی به وجود می‌آید که همگی در یک صفحه قرار داشته و ترکیب آن‌ها یک شبکه مثلثی ایجاد نماید. چون در خرپاها فرض می‌شود که اعضا در انتهای خود به اعضای دیگر لولا شده‌اند بنابراین شکل مثلثی تنها شکل پایدار خواهد بود.

خرپا باعث میشود  تحمل هریک از اجزای خر پا حداقل 10 برابر شود مثلا

تحمل پروفیل 40*80 به تنهایی و در خرپا

به تنهایی در سازه خرپا شیروانی و تیرریزی 4 متر را میتواند بدون خمش تحمل کند ولی همین پروفیل در سازه مهندسی شده خرپا حدود 40 متر طول را قادر به تحمل میشود بدون ستون وسط.

نفشه خرپا دهانه 8 متر

خرپا دهانه 8 متر

در خرپا دهانه 8 متر فاصله بین ستونهای داخل خرپا حداکثر باید 120 سانتی متر باشد و کل سازه خرپا را می توان از پروفیل 40*80 استفاده کردو ارتفاع ستون وسطمثلث که مربوط به شیب خرپا می باشد را اینجا بخوانید

خرپا دهانه 6 متر

خرپا دهانه 8 متر

خرپا دهانه 6متر

در خرپا دهانه 6 متر هم طبق توضیح بالا و عین خرپا دهانه 8 متری باید ساختاین توضیح عین نقشه بالا تا خرپا دهانه 10 متر میتوان ساخت

Leave a Reply