Skip to main content

در یک سازه ویلایی سقف اهمیت بسیار بالایی دارد. به خاطر همین موضوع، در هنگام ساخت یک خانه ویلایی یا بازسازی آن، انتخاب و ساخت سقف شیروانی مرحله‌ای است که از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم است تا برای آن دقت و توجه ویژه‌ای صرف شود. ساخت سقف شیروانی ویلا از آن جهت دارای اهمیت خاص است که بسیاری از وظایف ابتدایی مانند محافظت از خانه بر عهده‌ی آن است. از طرف دیگر در ظاهر خانه نیز تأثیر به سزایی دارد و در واقع یکی از عنصرهای اصلی در نمای ساختمان است.

هم چنین نوع سقف انتخابی در پروسه‌ی ساخت سقف شیروانی ویلا می تواند تعیین کننده به وجود آمدن فضاهای اضافی نظیر اتاق زیر شیروانی باشد. جلوگیری از نشت آب و جلوگیری از هدر رفتن انرژی نیز از دیگر مسائلی است که سقف انتخابی در آن ها تأثیر دارد. در بین سقف های مختلف، سقف شیروانی در خانه های ویلایی به صورت گسترده تری استفاده می شود. از این رو در این جا قصد داریم تا به مراحل، جزئیات مختلف و نحوه ساخت سقف شیروانی ویلا بپردازیم.

ساخت سقف شیروانی ویلا

تعریف سقف شیروانی که مشخص است. نوعی سقف شیبدار است که از آن بیشتر در خانه های ویلایی استفاده می شود. از آن با عنوان سقف شیبدار نیز یاد می شود که توصیف دقیقی از شکل و ظاهر آن است. سقف های شیروانی و شیبدار یکی از پر استفاده ترین و البته ارزان ترین نوع سقف ها هستند که از آن ها می توان در خانه های ویلایی استفاده کرد. با وجود سنتی و قدیمی بودن این نوع سقف ها، امروزه می بینیم که به دلیل مزایای فراوانی که دارند به معماری مدرن نیز راه پیدا کرده‌اند. سقف شیروانی می تواند از نظر هندسی و معماری اشکال بسیار مختلفی داشته باشد، بنا بر این پروسه‌ی ساخت سقف شیروانی ویلا می تواند به انحا گوناگون صورت بپذیرد و از این نظر دست سازندگان بسیار باز است.

تفاوت های سقف شیبدار و سقف های تخت

در هنگام ساخت سقف شیروانی ویلا مهم ترین رقیب و انتخابی که در برابر آن قرار می گیرد، استفاده از سقف تخت و در واقع صاف است. اما سقف شیروانی چه ویژگی هایی دارد که باعث می شود تا بیشتر از آن استفاده کنیم، در حالی که ساخت و اجرای سقف تخت ساده تر به نظر می آید. اولین ویژگی و تفاوت بین این دو این است که ما در هنگام ساخت سقف شیروانی ویلا در مورد شکل و هندسه‌ی سقف شیروانی انتخاب های فراوانی نظیر مثلثی، هرمی و غیره پیش رو داریم. هم چنین با تغییر درجه‌ی شیب سقف می توانیم تفاوت های دیگری را نیز رقم بزنیم و به این ترتیب می توان در معماری خانه تغییرات بسیار مدرنی به وجود آورد. در صورتی که این مسئله در مورد سقف های تخت وجود ندارد و همه‌ی آن ها به یک شکل هستند.

جرای سقف ویلاجرای سقف ویلانحوه ساخت سقف شیروانی ویلا

ساخت سقف شیروانی ویلا به دو شکل عمده صورت می گیرد. اول این که قطعات و مصالح مورد نیاز به محل ساخت خانه آورده می شوند و تمامی قطعات مربوط به سقف در همان محیط بریده و نصب می گردند. روش دوم که روش متداول تر و کم هزینه تری است این است که ما قطعات مورد نیاز خود برای ساخت سقف را طبق طراحی انجام شده مشخص می کنیم و آن ها را به کارخانه های تولید قطعات پیش ساخته سفارش می دهیم. سپس قطعات تولید شده در کارخانه را در محل ساخت نصب می نماییم. روش دوم روشی صنعتی و البته معقولانه تر است. چرا که علاوه بر این که کار را آسان تر می کند، بلکه هزینه های مربوط به ساخت سقف شیروانی ویلا را نیز کاهش می دهد.

در مقاله بعد مراحل ساخت و محاسبه شیب سقف شیروانی را بصورت کامل توضیح خواهیم داد.

ساخت آلاچیق با تایل طرح سفال

 

Leave a Reply