Skip to main content

در مطلب قبلی به توضیح و بررسی سه نوع از انواع مختلف سقف شیبدار پرداختیم و در آن جا اشاره کردیم که تفاوت میان انواع سقف شیبدار صرفاً مربوط به مسائل معماری و هندسی است. حال در این مطلب به ادامه‌ی این بررسی می پردازیم.

سقف های شیبدار پراستفاده ترین نوع سقف در میان خانه های ویلایی و غیر آپارتمانی هستند. اما در میان خود سقف های شیبدار نیز انواع مختلفی وجود دارد که بیشتر تفاوت هندسی است. در این جا قصد داریم تا به بررسی انواع مختلف سقف شیبدار بپردازیم.

۴. سقف انباری

سقف انباری یا سقف گمبرل (gambrel) یکی از انواع سقف شیبدار است که شباهت زیادی به نوع قبلی یعنی سقف فرانسوی دارد؛ آن هم از این جهت که در صفحه‌ی خود دارای دو شیب متفاوت می باشد. اما تفاوتش با سقف فرانسوی این است که به جای این که از چهار طرف دارای شیب باشد، تنها از دو طرف به سمت کناره ها دارای شیب است. همانند سقف فرانسوی، کناره پایین تر در این نوع سقف تقریباً عمودی است و یا شیب بسیار تندی دارد. در حالی که کناره بالایی دارای شیب به مراتب کم تری است. به علت استفاده از این نوع سقف برای مکان هایی که برای انباری در نظر گرفته شده‌اند، نامش سقف انباری شده است، اما واقعیت این است که از این نوع سقف شیبدار تنها در انباری ها استفاده نمی شود و از آن می توان در خانه های ویلایی نیز بهره برد.

دلیل این که از این نوع سقف در انباری ها استفاده می شده و می شود این است که معماری آن به نحوی است که فضای بیشتری ایجاد می کند و به همین علت برای انباری ها که به فضای زیاد نیاز دارند، بسیار مناسب می باشد. مزیت این نوع سقف هم به علت شباهتش با سقف فرانسوی شبیه به آن می باشد؛ آن هم این که فضایی اضافی در زیر آن به وجود می آید که ساکنین می تواننده از آن استفاده کنند. در ساخت این نوع سقف تنها از دو تیر افقی به علاوه‌ی یک سری مفصل استفاده می شود. به همین خاطر و ساده بودن ساخت آن و هم چنین کم بودن مواد اولیه‌ی مورد نیاز، به صورت کلی هزینه‌ی ساخت چنین سقفی به صورت نسبی پایین است.

مطالب قبل

بررسی انواع سقف شیروانی

بررسی انواع سقف شیبدار

تاثیر سقف شیبدار بر نما

نحوه اجرای سقف شیروانی فلزی

مزایای سقف شیروانی

بررسی انواع آلاچیق

استفاده از این نوع سقف در مناطقی که تحت وزش شدید باد قرار دارند و یا برف های سنگین در آن جا می بارد، توصیه نمی شود. هندسه‌ی این نوع سقف طوری است که تحمل وزن بالای برف برای آن ممکن نیست.

۵. سقف صاف

سقف صاف همان طور که از نامش پیداست کاملاً صاف به نظر می رسد. شاید این سوال پیش بیاید که پس چگونه این نوع سقف در بین انواع سقف شیبدار قرار می گیرد. پاسخش این است که در واقع این سقف کاملاً صاف نیست و دارای شیب اندکی می باشد که برای دفع آب ساخته شده است. اما شکل کلی آن تقریباً صاف است و برای همین نامش این شده، وگرنه در واقع این نوع سقف هم در بین انواع سقف شیبدار قرار می گیرد. از این نوع سقف بیشتر در ساختمان های صنعتی یا تجاری استفاده می شود، اما در منازل مسکونی هم می توان از آن استفاده کرد. استفاده از این نوع سقف باعث می شود که یک فضای جدیدی برای بام خانه به وجود بیاید و می توان از فضا استفاده های مختلفی کرد.

۶. سقف جاری

سقف جاری یا سقف اسکلیون (skillion) یکی از انواع سقف شیبدار است که با نام سقف تکیه داده نیز شناخته می شود. در این نوع سقف تنها از یک صفحه‌ی شیبدار استفاده می شود که معمولاً به یک دیوار بلند تکیه داده می شود. اجرای این نوع سقف بسیار آسان می باشد و در آن از مواد اولیه‌ی کمی استفاده می شود. مقاومت در برابر باران و برف عالی است و مشکلی از این نظر ندارد. تنها موردی که وجود دارد این است که ممکن است در داخل خانه سقف کمی بلندتر از حد نیاز باشد و در طرف دیگر سقف خیلی کوتاه باشد. این موارد باید قبل از اجرا در نظر گرفته شوند.  اگر چنین چیزی در طراحی مشاهده شد، از این نوع سقف نباید استفاده کرد.

ادامه مطالب

Leave a Reply